Vadregényes evezés a Túron

Forrás: Flatsker Anett
Kép: Flatsker Anett

Szitakötők násztánca, vízitök-szőnyeg, nádas szegélyezte kanyargós vízi-folyosók, vízbe lógó fák, bedőlt fatörzsek, vízben úszó, több méteres fadarabok.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye szatmári részén, cca. 15 kilométeren keresztül élvezhetik mindezt a vállalkozószellemű, kihívást kedvelő vízivándorok, az Öreg Túr Kölcse és Túristvándi közötti szakaszán.

Kaland a köbön

A víz nem tiszta, de cserébe alacsonyan áll, és ha netán be is borulnánk sem történne semmi – gondolattal vágtunk neki a kenuzásnak, amit a tapasztalt helybéliek 3 órásra ígértek, de nekünk valahogy mégis 4 órába telt teljesíteni.

A kölcsei stégtől lassan ereszkedtünk az árnyas fák közé. A kellemes, párás klíma és a sárgarigó dala jó hangulatot teremtett, fel sem fogtuk igazán, hogy mibe vágtuk evezőnket.

Az első 10 méteren már több vízben fennakadt fatörzsön kellett átrángatni magunkat, de itt még bőséges türelemmel álltuk a sarat. Az egyre-másra szaporodó kanyarok és vízi-akadályok azonban sűrűsödtek, kormányosunk hatalmas kihívásokkal szemben küzdötte végig az utat. Hol bokánkig kellett hajolnunk a kanyarban, hogy a vízbe lógó faág nehogy fejünket szegje, hol pedig az evezőlapáttal a vízben stabilan beékelődött fatörzsekről toltuk le magunkat, 5 méteres útszakaszon legalább háromszor.

Néha előztünk, olykor pedig bennünket hagytak le, de a temérdek vízi-akadály és természeti ék miatt minduntalan beértük egymást. Az útszakasz elején még van néhány magánkézben lévő kemping által üzemeltetett stég, de amikor már jólesne kinyújtóztatni a kenus-vízitornában megfáradt és elgémberedett végtagokat, már egyetlen helyen sem lehet kikötni egészen Túristvándiig.

A folyót egy önkéntes csoport minden év tavaszán megtisztítja az emberi felelőtlenség miatt hátrahagyott hulladéktól és a nagyon átjárhatatlan területeken felszabadítanak egy kenunyi helyet, de a víz vadregényességét és a természet játékát senki sem szabotálja. Marad tehát a lelemény, az ügyesség és kitartás, ha ezen a szakaszon evezünk.

Dacolva az akadályokkal

Az út egyharmadánál egy gát állta utunkat. Ugyan kiépítettek egy kenunyi helyet, amin áthúzható a jármű, ám semmiféle lehetőség nincsen klasszikus módon kiszállni a kenuból vagy urambocsá’ megkapaszkodni. Ez persze csupán a stabil talajhoz ragaszkodók számára lehet trauma, s a későbbi nehézségeket tapasztalva el is törpül az emlékeinkben. (A helyzet akár vicces is lehet – azok számára különösen, akik mögöttünk várakozva nézik végig csetlő-botló ügyetlenkedésünket -, de azért mégis sikerült száraz lábbal átverekedni magunkat a gáton.)

Békés, kanyargós, nád szegélyezte, feketelábú; fémeszöld és szalagos szitakötők varázstáncával megkoreografált szakasz következik ezután, a csendet csak az állandóan ismételt mondatok sorozata töri meg, amikor a faágak között hajlongva figyelmeztetjük egymást az egyre szaporodó akadályokra.

A szakasz nem túl forgalmas, dzsungelre emlékeztető növénytársulásai miatt néhol titkon pirájákra számítunk. Helyette törpeharcsák tömegét számláljuk a vízitökök leveleinek árnyékában, mely’ kártékony halfaj bőséges lélekszáma miatt elgondolkodunk, mennyire lehet fajgazdag az amúgy halak szempontjából ideális vízterület?

Hezitálni nem sok idő jut, a vízi-akadályok közötti szlalomozásra fókuszálunk. A túra felénél két keresztbe fordult fatörzs állja utunkat, amin szó szerint átemelni kényszerülünk kenunkat. Mindez izgalmasan hangzik ugyan, de nem biztos, hogy baj lett volna, ha előre tudunk róla, egyrészt mert nem mindenki született Maugli, másrészt, aki kisgyerekkel indul neki az útnak, nem hátrány, ha előre fel tudja készíteni őket, hogy bizony egy fatörzsön kell megállni a vízen, amíg a kenu újra szabad utat kap.

A kikényszerített lábnyújtás után mindenki pihenőt tart, a barikád miatt feltorlódott kenuk és kajakok is csak ringatóznak a vízen. Szemből csupán egyetlen kenu érkezik, de az úttorlaszt inkább nem veszi be, visszafordul.

Iránymutató, tájékoztató tábla sehol, fogalmunk sincsen, még mennyit kell mennünk a célig. Fáradtságunkat a hőség és a váratlan izgalmak is tetézik, de a látvány lenyűgöz, a kaland pedig az a fajta, amit még száz évesen is emlegetni fogunk majd.

Vadkacsa csapat szegődik társunknak, egy darabig egy irányba lapátolunk. A hőség csak egy-két helyen tud beszökni a vízfelületre, ahol nem ér össze a fák lombkoronája elképesztően égeti bőrünket a nap.

Túristvándi első stégjének látványa igazi megváltás.
Hosszú pihenőt tartunk az árnyas fák oltalmában, s csendben dolgozzuk fel a nap izgalmait. Van bőven min elmélázni: vadregényesség – pipa, váratlan fordulatok – pipa, találékonyságot, figyelmet igénylő szakaszok – pipa. Alig kenus tapasztalattal megkockáztatom: az egyik legkülönlegesebb, legizgalmasabb vízfelületen volt szerencsénk végig evezni, ezután a Tisza sodrása maximum kellemes, szellő kísérte levezetésként jöhet szóba.